Pálfi Norbert

IRODALOM, SZÖVEG, INFORMÁCIÓ:
Könyv a G2 galaxisban, avagy az ebook helyzete és kilátásai

**************************************************

 

 

 

3. KÖNYV A G2 GALAXISBAN

3.3. Ebook-berendezések

3.3.3. Képernyők

 

3.3.3.5. Felbontás: a subpixel-technológia

 

A subpixel technológiát a Gibson Research honlapján egy bizonyos STEVE ismerteti (vezetéknév nélkül). Lényege, hogy az RGB rendszerű képpont három színt tartalmaz: a pirosat, a zöldet és a kéket. Az LCD kijelzőkön ráadásul egy képponton belül három vertikális csíkon helyezkedik el a a három szín, sőt a sorrendet is tudjuk, sőt ezt a sorrendet programozni is lehet (ezt a hagyományos képcsöves monitorok nem tudják). Ha tehát a három subpixel pontos helyét tudjuk, és vezérelni is tudjuk őket külön-külön, gyakorlatilag háromszorosára növeltük a képernyő felbontását. Ezzel a technológiával lehet elérni a betűszélek elsimítását. A képpont egyes subpixelének más adatokat adunk, és ezzel kisimíthatjuk a két képpont közti távolságot, ezt a távolságot az egyharmadára csökkenthetjük. STEVE azt állítja, hogy a Microsoft ClearType technológiája ezért nem működik a hagyományos monitorokon, a Microsoft ezzel kapcsolatban is ködösít. Az alképpont technológia bizonyos mértékben érzékelhető a hagyományos képcsöves monitoron is, de igazi előnye az LCD képernyőn mutatkozik meg.

 

Vannak szerzők, akik azzal érvelnek az álló-fekvő vitában, hogy a modern monitorokat, az asztali LCD kijelzőket el lehet forgatni, így ezzel a vita lezárható. Csakhogy az alképpont-technológiában a képpont háromfelé osztása egyetlen adott irányban működik csak: a három csík az LCD panelnek megfelelő irányban osztja fel a képpontot. Így a subpixel technológia, vagy nevezhetjük ClearTypenak is, az LCD monitor adott fekvő vagy álló formátumában működik, a kijelző elforgatásával láthatatlanná válik, hiszen a programozott irányban a szoftver felületének elforgatásával nincs alképpont.