Pálfi Norbert
IRODALOM,
SZÖVEG, INFORMÁCIÓ:
Könyv a G2 galaxisban, avagy az ebook helyzete és kilátásai
**************************************************
3. KÖNYV A G2 GALAXISBAN 3.3. Ebook-berendezések 3.3.3. Képernyők 3.3.3.5. Felbontás: a
subpixel-technológia A subpixel technológiát a Gibson Research
honlapján egy bizonyos STEVE ismerteti (vezetéknév nélkül). Lényege, hogy az
RGB rendszerű képpont három színt tartalmaz: a pirosat, a zöldet és a
kéket. Az LCD kijelzőkön ráadásul egy képponton belül három vertikális
csíkon helyezkedik el a a három szín, sőt a sorrendet is tudjuk,
sőt ezt a sorrendet programozni is lehet (ezt a hagyományos képcsöves
monitorok nem tudják). Ha tehát a három subpixel pontos helyét tudjuk, és
vezérelni is tudjuk őket külön-külön, gyakorlatilag háromszorosára
növeltük a képernyő felbontását. Ezzel a technológiával lehet elérni a
betűszélek elsimítását. A képpont egyes subpixelének más adatokat adunk,
és ezzel kisimíthatjuk a két képpont közti távolságot, ezt a távolságot az
egyharmadára csökkenthetjük. STEVE azt állítja, hogy a Microsoft ClearType
technológiája ezért nem működik a hagyományos monitorokon, a Microsoft
ezzel kapcsolatban is ködösít. Az alképpont technológia bizonyos mértékben
érzékelhető a hagyományos képcsöves monitoron is, de igazi előnye
az LCD képernyőn mutatkozik meg. Vannak szerzők, akik azzal érvelnek az
álló-fekvő vitában, hogy a modern monitorokat, az asztali LCD
kijelzőket el lehet forgatni, így ezzel a vita lezárható. Csakhogy az
alképpont-technológiában a képpont háromfelé osztása egyetlen adott irányban működik csak: a három csík az LCD
panelnek megfelelő irányban osztja fel a képpontot. Így a subpixel
technológia, vagy nevezhetjük ClearTypenak is, az LCD monitor adott
fekvő vagy álló formátumában működik, a kijelző elforgatásával
láthatatlanná válik, hiszen a programozott irányban a szoftver felületének
elforgatásával nincs alképpont. |